Historie Vespa

Vespa heeft niet alleen haar stempel gedrukt op een compleet tijdperk, maar is ook het symbool geworden van de Europese strijd om uit de as van de tweede wereldoorlog te herrijzen.

Piaggio verrijst uit de volledig door bommen vernietigde fabriek in Pontedera. De verlamde Italiaanse economie en de desastreuze staat van de wegen hielpen niet mee aan de wederopbouw van de auto markt.

Enrico Piaggio, de zoon van oprichter Rinaldo Piaggio, besloot de luchtvaartafdeling te verlaten om zich te richten op de dringende behoefte in Italië aan een moderne en betaalbare manier van transport. Het idee was om een voertuig voor de massa te ontwikkelen dat het naoorlogse Italië weer in beweging moest krijgen.

Een luchtvaartkundige, Corradino D'Ascanio, verantwoordelijk voor het ontwerp en bouw van de eerste moderne helikopter kreeg de opdracht om een simpel, robuust en betaalbaar vervoermiddel te ontwerpen. Het voertuig moest gemakkelijk bestuurbaar zijn voor mannen en vrouwen, moest een passagier kunnen vervoeren en de kleding niet vuil maken.

D'Ascanio, die een hekel had aan motorfietsen, bedacht een revolutionair voertuig. Met zijn kennis van luchtvaarttechniek, ontwierp hij een voertuig, gebouwd op een frame met een handvatstuur en de motor gebouwd op het achterwiel.

Bij het zien van het revolutionaire ontwerp van D'Ascanio, was het commentaar van Enrico Piaggio:
"Het lijkt wel een vespa!", wat Italiaans is voor 'wesp'.
De merknaam Vespa was geboren. 
Uit de visie van Enrico Piaggio, ontstond de Vespa in het voorjaar van 1946.
 
 
 
De eerste Vespa's
In april 1946 verlieten de eerste 15 Vespa's de fabriek in Pontedera. De eerste Vespa had een 98cc, tweetakt motor. Het haalde 60 km/uur en had 3 versnellingen.
Het was een echt gebruiksvoertuig op 2 wielen, dat niet leek op een oncomfortabele en lawaaiige motorfiets maar met klasse en elegantie in één oogopslag.
 
Vespa Succes
Het succes van Vespa is een fenomeen dat nooit herhaald zal worden. Eind 1949 waren er 35.000 voertuigen geproduceerd. Italië was herstellende van de oorlogswonden en ging over op de Vespa. In de eerste 10 jaar zijn er een miljoen stuks geproduceerd. Halverwege de jaren 50, werd Vespa geproduceerd in Duitsland, Groot-Brittannië, Frankrijk België, Spanje en uiteraard Italië. En slechts een paar jaar later, werd de productie ook gestart in India en Indonesië

De 125 uitvoering van 1948, de legendarische 150 GS van 1955, de 50cc van 1963, de Primavera van 1968, en de PX, ontstaan in 1978, die nog steeds geproduceerd wordt als de classic 125 en 150cc versies, zijn slechts een paar modellen waardoor de technische en stilistische ontwikkeling van de meest beroemde scooter ter wereld zich onderscheidt.

Vespa is niet alleen een scooter Het is een van de grote iconen van Italiaanse stijl en elegantie en met meer dan 16 miljoen geproduceerde voertuigen is Vespa over geheel de wereld bekend. Vespa is echter niet slechts een commercieel fenomeen maar heeft ook aanzienlijk sociale invloed. Gedurende de "Dolce Vita" jaren, werd "Vespa" synoniem voor scooter. Buitenlandse journalisten beschreven Italië als "Vespa Country" en de belangrijke rol die Vespa speelde in de Italiaanse samenleving werd duidelijk door de vele films waarin Vespa's voorkwamen.

Het talent van Vespa om door te leven van generatie op generatie, fijntjes het image aanpassend aan elke periode, verbaast een ieder. De eerste Vespa bood mobiliteit aan iedereen. Toen werd het de tweewieler in de tijd van de economische oplevering. Gedurende de jaren zestig en zeventig werd het voertuig een symbool voor de revolutionaire idee'n van die tijd. Advertentie campagnes als "hij die vespaat, eet de appel".

De geschiedenis gaat door met de nieuwe generatie van Vespa LX, Vespa PX, Vespa GTS en de Vespa Granturismo: voor het eerst sinds Piaggio de productie van de "Primavera" stopte, zijn er 4 verschillende Vespa's.

Gedurende meer dan 60 jaar heeft Vespa miljoenen mensen gefascineerd en aan de wereld een onvervangbaar beeld van Italiaanse stijl en persoonlijk vervoermiddel gegeven, dat symbool staat voor vrijheid. 

 
 
  
 
 
 
 
 
Vespa, Italiaans voor 'wesp'.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Geschiedenis
De geschiedenis van Piaggio gaat helemaal terug naar 1884 wanneer de dan twintigjarige Rinaldo Piaggio wel markt ziet in de inrichting van luxueuze passagiersschepen. Van oudsher stond Genua bekend om zijn vakmanschap in de bouw van zeeschepen en met succes had Genua ook een naam weten op te bouwen als één van de beste bouwers van grote passagiersschepen. Rinaldo Piaggio had dan ook de juiste markt gekozen om zijn technische en commerciële talenten te ontwikkelen. Ondernemend als hij was richtte Piaggio zich al snel op andere markten waar vervoer een rol speelde. In 1908 leidde dit tot de oprichting van een fabriek die zich specialiseerde in de bouw van treinwagons. Ook richtte hij zich op het vrachtvervoer over de weg met de bouw van kleine en grote vrachtwagens. In 1915, midden in de Eerste Wereld Oorlog, begon Piaggio tevens met de bouw van vliegtuigen. De oorlog betekende voor Piaggio dat hij direct een markt had voor zijn eerste vliegtuigen

In 1917 had Piaggio een fabriek geopend in Pisa en in 1921 volgde de fabriek in Pontedera waar Piaggio zijn grootste productiefaciliteit vestigde van vliegtuigen, vliegtuigmotoren en propellers. In de jaren '20 floreerde de Piaggio vliegtuigfabriek als nooit tevoren. Ook op technologisch gebied maakte Piaggio naam. Zo verpulverde een Piaggio vliegtuigmotor 20 wereldrecords. Nog belangrijker was de uitvinding die de vliegtuigindustrie voor altijd heeft veranderd. In 1936 introduceerde Piaggio na lang testen de drukcabine.

Op 15 januari 1938 overleed de oprichter van het Piaggio concern, Rinaldo Piaggio, op 71 jarige leeftijd. De twee fabrieken in het Toscaanse Pisa en Pontederea liet hij achter aan zijn twee zonen, Enrique Piaggio en Armando Piaggio.

Voor de broers Piaggio had de Tweede Wereldoorlog grote gevolgen. Van de één op andere dag moest Piaggio zich volledig toeleggen op de productie van militaire vliegtuigen. De P 108 was de enige grote bommenwerper waar het Italiaanse leger over kon beschikken en voor Piaggio brak dan ook een hectische tijd aan om de P 108 in zo groot mogelijke hoeveelheden te produceren. Het duurde echter niet lang voordat de Gealieerde Strijdkrachten hun vizieren richtten op de fabrieken van de gebroeders Piaggio. Vele malen werden de fabrieken in Pisa en Pontedera gebombardeerd en tegen het einde van de oorlog waren de Piaggio-fabrieken tot aan de grond toe vernietigd.
 
Vespa
In 1946 introduceerde Piaggio de Vespa scooter bij het grote publiek. De eerste productie van de Vespa bedroeg slechts 100 stuks. Voor de verkoop van deze scooters werd een overeenkomst gesloten met Lancia die als producent van exclusieve automobielen een naam had opgebouwd. Via de Lancia dealers werden de eerste 100 scooters in een mum van tijd verkocht. De tweede productierun bedroeg 2.500 scooters en ook deze vonden snel hun weg naar de klant. In totaal werden er in 1946 in het eerste jaar van productie 2.181 Vespa's verkocht. In 1947 bedroeg de totale verkoop al 10.535 scooters en in 1948 waren dit er al bijna 20.000.  Sinds de start van de Vespa scooter in 1946 zijn er over de gehele wereld al meer dan 15 miljoen Vespa scooters verkocht. Met productievestigingen in 13 verschillende landen en een distributienetwerk dat zich uitspant van Europa tot Azië, van Noord Amerika tot Zuid Amerika en van Afrika tot in Australië, heeft Vespa de scooter op de wereldkaart gezet.

Vanaf 1958 legde Piaggio zich ook toe op de productie van reguliere auto's. Ze werden gefabriceerd in de Piaggio-vestiging in Frankrijk en in Frankrijk en Duitsland waren ze vanaf het eerste moment een groot succes. Minder populair was deze auto echter bij de grote autofabrikant Fiat, die bang was een deel van de markt te moeten verliezen aan Piaggio. In 1959 losten Fiat en Piaggio dit geschil echter voor eens en altijd op een positieve en structurele, en zeer Italiaanse wijze op: een huwelijk tussen een belangrijk lid van de Fiat-familie van Agnelli en een dochter van de Piaggio-familie.

In 1964 werd het bedrijf volledig opgesplitst, waarbij Enrique Piaggio zich volledig zou bezighouden met de fabricage van scooters, motoren en bromfietsen en Armando het bedrijf Rinaldo Piaggio Industrie Meccaniche Aeronautiche oprichtte voor de productie van vliegtuigen. In 1965 overleed Enrique Piaggio en met hem één van grootste industrieën van het naoorlogse Italië.

In de jaren 70 en 80 begon Piaggio zich steeds meer toe te leggen op de productie van bromfietsen en lichte motorfietsen. In 1969 lijfde het concern het befaamde Gilera in en in de jaren 70 nam Piaggio het Oostenrijkse Puch over. In de jaren 90 was Piaggio inmiddels volledig ingelijfd in het Fiat concern. In het begin van dat decennium was de scooter weer begonnen aan een revival en tegen het einde van de jaren 90 waren de scooters van Piaggio wederom niet aan te slepen. Met de merken Vespa, Gilera en Piaggio werd een breed assortiment van bromfietsen, lichte motorfietsen en natuurlijk scooters gebouwd.

Eind jaren 90 is Piaggio als zelfstandig bedrijf uit de Fiat Groep getreden. Na jarenlang als zusterbedrijf van Alfa Romeo en Ferrari te hebben geopereerd, was Piaggio voortaan een op zichzelf bestaand bedrijf. De relatie met Ferrari is overigens nog altijd zeer hartelijk en warm. Het Ferrari Formule 1 Team rijdt nog altijd op Piaggio scooters door de pits en voor transport van wagens en coureurs naar de circuits over de gehele wereld maakt men intensief gebruik van de ultraluxe Piaggio Avanti zakenjets.

Op zakelijk gebied heeft Piaggio na de verzelfstandiging al grote stappen gezet. Zo werden in de afgelopen jaren achtereenvolgens de merken en fabrieken van Derbi, Moto Guzzi en Aprilia door het Piaggio-concern overgenomen. Momenteel is Piaggio niet alleen de belangrijkste fabrikant van scooters wereldwijd, maar ook één van de belangrijkste motorfietsfabrikanten ter wereld.